שאלות נפוצות

האם נתוני ריס משקפים את השוק (עדכון 10/2019)?

לאור הפערים שנתגלעו לאחרונה בין נתוני ריס לדיווחי הקניונים לבורסה, ברצוני לחדד את ההבדלים בין הדיווחים ובסיס חישובם.

 

נתוני ריס הינם נתוני "חנויות זהות" בתחומי האופנה ההנעלה והשונות, המתייחסות לשדרת החנויות המרכזית בקניון בסדרי גודל של עד 1000 מ"ר לחנות ("התחומים הנמדדים").

 

בהערכה גסה  - ריס דוגמת כ 20% מכלל החנויות בשוק.

 

הואיל והתחומים הנמדדים מהווים כ 50% מכלל שטחי הקניונים, הרי שריס דוגמת כ 40% מחנויות התחומים הנמדדים (לא כולל בתי הכולבו (שיפרטו מטה).

 

סביר להניח כי ממוצע יתר חנויות התחומים הנמדדים מתנהג בצורה דומה מאוד לחנויות המדגם.

 

לאור האמור אני סבור כי מדד ריס משקף נאמנה את תוצאות החנויות הזהות בתחומים הנמדדים.

 

הפערים מול דיווחי הקניונים

 

חנויות לא זהות – הקניונים מדווחים על גידול ב"חנויות לא זהות" לעומת ריס שמדווחת על "חנויות זהות". תפקידם של מנהלי הקניונים הוא להשביח את הקניון, בין היתר בהחלפת חנויות פחות מוצלחות ביותר מוצלחות. החלפה שכזו אינה נמדדת במדד חנויות זהות.

 

גידול באיכלוס – דיווחי הקניון מתייחסים לפדיונות "בקופסת הקניון". כלומר במידה ושיעור התפוסה עולה ב 1% – הפדיון צפוי גם הוא לעלות ב 1%. גם גידול כזה לא ימדד במדד חנויות זהות של ריס.

 

דוכנים נוספים – אנו עדים לתוספת מהותית של דוכנים בקניונים. לתוספת זו משמעות רבה, והיא אינה נמדדת בריס.

 

בתי כולבו שאינם נמדדים – ריס אינה דוגמת את  קבוצת אינדיטקס (זרה, ברשקה פול אנד ברג, מסימו דיוטי וטסטרדייוס), H&M, והמשביר לצרכן 365. שעל פי דוחותיו אנו עדים לשיפור בתוצאותיו לעומת מדד ריס. חשוב לציין כי ההשפעה של שני הראשונים הינה רק בקניונים בהם הם יושבים, והשפעתם על כלל השוק שולית. (במאמר מוסגר יצויין כי גם אם קבוצות אלו היו מדווחות לריס – לא היה נכון לשקללם במדד, שכן מפאת גודלם הן יוצרות עיוות משמעותי, וממילא כל גורם משמעותי בענף מכיר את התוצאות שלהם)

 

סופרמרקטים, בתי קולנוע וחנויות פארם – גם אלו אינם נמדדים בריס וכמובן נמדדים על ידי הקניונים.

 

תחום המסעדות והפנאי – מדובר בתחום בו ישנה עליה מתמדת, הן ברמת הפדיון והן במספר העסקים.

 

לסיכום – מדובר בשני מדידות שונות, אשר שתיהן נכונות וכל אחת מהם מלמדת על דברים שונים.

01

האם מישהו רואה את הנתונים שלי?

 

לא! המערכת אינה מציגה לעולם נתונים של חברה ספציפית. רשת רואה תמיד את נתוניה שלה לעומת ממוצע נתונים של מספר רשתות. קניונים ולקוחות מידע רואים אך ורק נתוני תחומים או מיקומים. רק נציגים מורשים של החברה חשופים לנתונים. למידע נוסף מומלץ לקרוא אודות סודיות המערכת

02

אילו פרמטרים קיימים בדוחות?

 

RIS אוספת מהרשתות חברות המערכת את נתוני המכירות היומיים שלהם (פדיון) ורשימת שטחים. בהתאם, הפרמטר שמופיע ברב דוחות החברה הוא פרמטר של פדיון למ"ר. בנוסף ניתן להפיק את הדוחות לפי ממוצע לחנות, ולפי סך הכל מכירות. מעבר לפרמטרים אלו קיימים פילוחים וחתכים רבים בדוחות המערכת: רמות מיצוב, פילוח על פי מין, גודל חנות.

03

האם המערכת כוללת ספירת מבקרים?

 

לא. אין כל קשר בין נתוני מערכת RIS למערכת ספירת כניסות מבקרים. עם זאת, מגמת המכירות שמודדת המערכת יכולה להצביע על עליה או ירידה במספר הקונים.

04

אילו תחומים נכללים במערכת?

 

התחומים הנכללים במערכת הינם: משק כללי, אופנה והנעלה, כל האופנה, אופנת גברים, אופנת נשים, אופנת ילדים, הלבשה תחתונה, הנעלה, ושונות (Non Fashion).

תחום הNon Fashion כולל בתוכו חנויות בתחום התכשיטים,ספרים, קוסמטיקה, מחשבים, מתנות, ציוד משרדי ועוד.
RIS אינה כוללת נתונים בתחום הDIY , החשמל, סופרמרקטים, פארמים ומזון.

05

האם ניתן לקבל נתונים היסטוריים?

 

בהחלט. כל רשת המצטרפת למערכת מעבירה נתוני מכירה היסטוריים של לפחות שנתיים אחורה.

06

מה קורה אם יש רק שתי חנויות או רשתות בתחום מסוים?

 

המערכת לא תציג כל נתון בשל פגיעה בסודיות.

07

מה קורה אם יש רק שתי חנויות בקניון?

 

המערכת לא תציג כל נתון בשל פגיעה בסודיות.

08

האם ניתן לקבל נתונים על קניונים בהם אין לי חנויות?

 

כל רשת מקבלת מידע רק על המיקומים בהם יש לה חנויות. במידה והרשת מעוניינת לקבל נתונים על מיקומים נוספים, הדבר בהחלט אפשרי ומתבצע באמצעות פניה לחברה והגדרה משותפת של דוחות. הדבר היחיד שלא ניתן לקבל הוא רשימה הכוללת את כל המיקומים בישראל.

09

למה רשתות נותנות לכם את הנתונים שלהן?

 

רשתות מוסרות לנו את נתוניהן ממספר סיבות: ראשית, הרשתות יודעות שנתוני המכירות המועברים לנו נמצאים בידיים טובות ונשמרים בסודיות, וכי המערכת אינה מאפשרת חשיפת נתוניהן. שנית, הרשתות זקוקות למידע על מנת לנהל טוב יותר את הרשת, על מנת לדעת בצורה קלה, אובייקטיבית ואמינה מה מצב הענף, ומה מצב המכירות בכל מיקום ומיקום. הרשתות משוות את הבצועים שלהן לאלו של השוק, והדבר מסייע להם הן בניהול השוטף היומיומי, בקרה על מנהלים, מעקב אחר ביצועים וכד’, הן בתכנון והחלטה לגבי מיקומים עתידיים, והן בהתמודדות מול המשכירים. מערכת RIS מהווה לרשתות מקור מידע אמין וזמין ונייטרלי בנוגע למתרחש בשוק הקמעונאות הישראלי. למידע נוסף ע"ע "לקוחות רשתות – תרומת המערכת לרשת".

10

האם הנתונים אמינים?

 

בהחלט! מספר דברים שחשוב לדעת בנודע לנתוני RIS:
א. הנתונים של רוב הרשתות מועברים באמצעות ממשקים אוטומטים שבסוף כל יום מכירה משגרים את פדיון המכירות ישירות למערכת. 
ב. מכיוון שהמידע חסוי, ואף רשת לא רואה נתונים של רשת אחרת, אין לרשתות כל אינטרס לשלוח למערכת RIS נתונים לא נכונים!
ג. האינטרס היחיד של הרשתות באמצעות השימוש במערכת, הוא ניהול טוב יותר. לפיכך, במידה ומישהו היה מטה את הנתונים הוא היה פוגע בראש ובראשונה בעצמו.
ד. מדי רבעון נדגמים נתוני הלקוחות ונדרש עליהם אישור רו"ח של הרשת.

11

האם הנתונים עדכניים?

 

כן.

12

מה זה מדד קניונים אזוריים?

 

מדד קניונים זוריים הוא ממד המורכב מ29 קניונים גדולים ברחבי הארץ, אשר בRIS נמצאים תחת יחידת השוואה כוללת המהווה אינדיקציה נוספת להשוואה עבור הקניונים והרשתות. לרשימת הקניונים האזוריים לחץ כאן.

13

כמה זה עולה?

 

לקבלת הצעת מחיר פרטנית אנא פנו למשרדי החברה בטלפון: 077-6001707 או במייל: ris@ris-il.co.il 

14

האם ניתן רק לקנות מידע, מבלי לשתף מידע?

 

רשתות אינן יכולות לקנות מידע מבלי להעביר מידע; עם זאת, חשוב לדעת שמכיוון שרשתות תורמות מידע, הן נהנות ממחירים נמוכים מאלו שמשלמים קניונים או לקוחות פרטיים. קניונים ולקוחות פרטיים, מכיוון שאין להם נתונים להעביר, יכולים לקנות מידע, אולם המחיר שהם משלמים גבוה הרבה יותר מהמחיר שמשלמות רשתות.

15